Charakteristika:
Absolvent učiteľských študijných programov samostatne a autonómne identifikuje vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca, akceptuje individualitu žiaka. Má praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca, akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte, orientuje sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa na prácu učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese, dokáže samostatne hodnotiť rôznorodé pedagogické situácie a procesy, flexibilne ich riešiť, zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie. Má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách, disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu. Je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj a vie efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne). Absolvent magisterského stupňa štúdia v študijnom programe učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii) je schopný systemizovať poznatky o jazykových rovinách, ich jednotkách, funkciách a hierarchických vzťahoch medzi nimi. Dokáže vysvetliť participáciu jazykových jednotiek na výrazovej kvalite textu a socio-funkčnom štýle v rámci funkčnej aj interaktívnej štylistiky. Chápe súvislosti medzi vývinovými procesmi a súčasnou podobou slovenčiny, medzi historickým vývinom slovenčiny, podobou dialektov a stratifikáciou slovenčiny ako národného jazyka vôbec. Dokáže nahliadať na jazyk nielen cez prizmu systémovo-štruktúrnej metodológie, ale orientuje sa aj v interdisciplinárnych prístupoch, ktoré ponúkajú socio- a psycholingvistika, kognitívna a korpusová lingvistika a lingvokulturológia. Absolvent programu získal komplexné vedomosti z oblasti didaktiky literatúry, literárnej vedy, teórie a dejín literatúry, jednotlivé literárne javy vie zaradiť do širšieho kontextu humanitných vied, kultúry a spoločenských procesov. Pozná poetologickú charakteristiku významných diel svetovej literatúry 20. storočia. Má znalosti o vývinových a slohovo-typologických tendenciách slovenskej literatúry, dokáže objasniť, komparovať a syntetizovať javy, ktoré formovali literárne procesy od druhej polovici 20. storočia po súčasnosť. Rozumie súvislostiam medzi slovenskou literatúrou a kontextom svetovej literatúry. Absolventi sa môžu uplatniť v školskej praxi ako učitelia slovenského jazyka a literatúry, ale aj v povolaniach, ktoré vyžadujú profesionálne zaobchádzanie so spisovnou slovenčinou a znalosť slovenskej literatúry v kontexte svetovej literatúry a v kontexte filozofických, historických a kultúrno-spoločenských súvislostí.
Forma: denná
Stupeň: 2.stupeň (Mgr.)
Dĺžka štúdia: 2 roky
Kľúčové slová: učiteľstvo, jazyk, literatúra, slovenčina
ODKAZ NA ŠTUDIJNÝ PROGRAM:
UČITEĽSTVO SLOVENSKÉHO JAZYKA A LITERATÚRY V KOMBINÁCII (Mgr.)
naspäť