Charakteristika:
Študijný program Učiteľstvo fyziky v kombinácii pripravuje budúcich učiteľov fyziky pre ZŠ a SŠ, ktorých je rok od roka väčší nedostatok. Táto nepriaznivá spoločenská situácia urgentného nedostatku kvalifikovaných učiteľov fyziky v prípade nezvrátenia nepriaznivého vývoja môže mať v blízkej budúcnosti negatívny vplyv na kontinuitu prírodovedného vzdelávania v SR.
Absolventi tohto študijného programu sú predovšetkým pripravení tak, aby mohli zodpovedne a samostatne vykonávať povolanie učiteľa fyziky na ZŠ alebo na SŠ. Absolvent má prehľad v širších súvislostiach v oblasti výchovy a vzdelávania, a má osvojenú informačnú gramotnosť. Svoje odborné zručnosti a vedomosti, ako aj pedagogické vedomosti vie využívať pri plánovaní a realizácii vyučovacieho procesu v škole aj v oblasti záujmových a voľnočasových aktivít. Absolvent 2. stupňa študijného odboru učiteľstvo akademických predmetov a učiteľstvo umeleckých a výchovných predmetov pozná aspekty psychického vývinu dieťaťa, vie analyzovať a riešiť problémy, ktoré sa vyskytnú vo vyučovacom procese, orientuje sa v školskej legislatíve, vie sa riadiť princípmi tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia. Získané vedomosti a zručnosti má študent možnosť overiť počas pedagogickej praxe, ktorá sa počas VŠ štúdia realizuje na cvičných školách. Praktická príprava budúceho učiteľa okrem samostatne realizovanej výučby fyziky zahŕňa aj štruktúrované rozhovory s cvičnými učiteľmi, prípadne rozhovory s pedagogickými pracovníkmi a vedením škôl.
V procese prípravy na povolanie je absolvent pripravený pre prax ako po teoretickej, tak aj po praktickej stránke. Hlavným cieľom teoretickej prípravy je predovšetkým dosiahnutie správneho pochopenia fyzikálnych pojmov, fyzikálnych princípov a vzájomnej súvislosti javov všeobecnej fyziky a teoretickej fyziky, ktoré zahŕňajú aj základy modernej fyziky, vedomosti z aplikovaných disciplín oblasti fyziky a základné vedomosti z oblasti experimentálnej fyziky, ktoré vo vzdelávacom procese modeluje a aplikuje odborovú didaktiku fyziky. K lepšiemu pochopeniu teoretických poznatkov slúžia semináre, na ktorých si študenti majú možnosť aplikovať svoje poznatky nielen v kvalitatívnej, ale aj v kvantitatívnej rovine. Neoddeliteľnou súčasťou prípravy budúceho učiteľa fyziky je praktická príprava realizovaná predovšetkým formou laboratórnych cvičení, na ktorých študent získa skúsenosť s realizáciou experimentov, vďaka čomu sa študent naučí zásadám vedeckého bádania, ale aj používať experimentálne zariadenia a učebné pomôcky vrátane výpočtovej techniky, čo výrazným spôsobom vplýva na rozvoj kritického myslenia, ktoré je v súčasnosti v spoločnosti veľmi cenené a to nie len v podmienkach školy. Na tento účel slúžia moderne vybavené laboratória, v ktorých sú využívané aj zariadenia, na vývoji ktorých sa podieľali pracovníci katedry. Absolvent tohto programu môže po absolvovaní prijímacích skúšok pokračovať v štúdiu 3. stupňa v odbore fyzika. Po vhodnom zaškolení je absolvent pripravený pre prácu vo výrobnej sfére a službách technického charakteru, predovšetkým v oblasti digitálnych technológií, elektrotechniky, telekomunikácii a pod.
Forma: denná
Stupeň: 2.stupeň (Mgr.)
Dĺžka štúdia: 2 roky
Kľúčové slová: Fyzika, učiteľstvo fyziky, fyzikálny experiment, kritické myslenie
ODKAZ NA ŠTUDIJNÝ PROGRAM:
UČITEĽSTVO FYZIKY V KOMBINÁCII (Mgr.)
naspäť